Søge hjemmeside:

50% kvinner er ikke mangfold

Helt ærligt.

50% kvinder er ikke mangfoldighed.

MANGFOLDIGHED I VIRKSOMHEDEN

50 % kvinder er ikke nok.

Helt ærligt. Tænker du også, at du har gjort nok, når halvdelen af ledergruppen er kvinder? Kønsbalance er vigtigt, men det er ikke nok. Mangfoldighed handler om at se hele mennesket og dyrke forskelligheder i et miljø med lige vilkår. Først da får du værdi af mangfoldighed i din virksomhed. Men hvor skal du begynde?

Ubevidste og forudindtagede holdninger har en tendens til at styre mangfoldighedsarbejdet, mener Heidi Nygjelten, HR-chef i teknologivirksomheden Amesto Tech House. Selv arbejder hun aktivt med mangfoldighed i rekrutteringsprocesser.

– Der er enormt meget idérigdom i mangfoldighed. Mangfoldighed handler om at acceptere, forstå og værdsætte mennesker omkring dig. Det handler om forskellige perspektiver og meninger, og det handler om den værdi og kraft, der ligger i vores forskelligheder. Jeg er ikke i tvivl om, at viljen til at sikre mangfoldighed er der, men vores underbevidsthed har en tendens til at trække os mod dem, der er mest "ligesom os selv," hvad enten det gælder køn, alder eller personlighed.

Loveleen Brenna, grundlægger af Seema – center for mangfoldighedsledelse, er enig langt hen ad vejen. Hun mener dog, at mangfoldighedsdebatten i dag har et lidt for problemorienteret fokus.

– Etnicitet, køn, orientering og alder er kun en del af det at være menneske. Mangfoldighed kan ikke defineres udelukkende ud fra matematiske principper, forklarer Loveleen.

Hvis en virksomhed skal overleve og rekruttere mangfoldighed, er det ifølge Loveleen vigtigt, at ledelsen sætter sig ind i og forstår andre menneskers tankegang, præferencer, væremåde, viden og indsigt og derudover forstår globale tendenser. Man skal investere tid og kræfter i at skabe en inkluderende kultur i alle dele af organisationen. Først da kan mangfoldighed virkelig skabe værdi.

Hvorfor bør du satse på mangfoldighed?

Mangfoldighed beriger arbejdslivet og bidrager direkte til lønsomhed og værdiskabelse, siger Ariane Spandow, Head of Social Corporate Value i Amesto. Kundesegmenter ændrer sig hurtigt, især i et globalt perspektiv. Sælgerne skal i stigende grad tilpasse sig nye kundegrupper, nye kulturer og nye forretningsstrukturer.

– At lære af hinanden og være åbne for nye impulser og andre meninger skaber øget dynamik, konkurrenceevne og handlekraft, siger Ariane. Ved at skabe lige muligheder skaber vi et stærkere grundlag for innovation og værdiskabelse.

Det er Galina Pivovarova, seniorkonsulent i Amesto Accounthouse, enig i. Hun er født og opvokset i Rusland, og med sin minoritetsbaggrund har hun selv oplevet skepsis over for mangfoldighed.

– Folk har bedt mig om at skifte navn for at øge chancerne for ansættelse, men hvorfor skulle jeg det? Mit navn er en vigtig del af min identitet. Det er jo mig!

At hendes navn skiller sig ud i bunken med ansøgninger, mener hun er positivt frem for negativt, fordi mangfoldighed er med til at skabe kraft og energi på arbejdspladsen. Kollegernes forskelligheder ser hun som en styrke, men har tror, at medierne har været med til at skabe et negativt syn på forskellige personligheder på arbejdspladsen.

– Heftige diskussioner skaber ikke splid, men givende debatter og en fælles drivkraft i os alle.

For at realisere værdien af dette skal vi ændre den måde, vi tænker på, siger Heidi. Amesto har længe haft fokus på at øge andelen af kvindelige medarbejdere og udvide aldersspændet og ser samtidig på, hvordan mangfoldigheden kan øges.

– Vi er selvfølgelig enormt stolte af, at der er en stadig større andel af kvinder i ledergruppen og et større aldersspænd i koncernen. Men selvom dette er vigtige målsætninger, er vi optaget af at øge bevidstheden om forskelligheder i hele organisationen. Hvem ansætter vi, hvordan ansætter vi, og hvordan supplerer de nye kompetencer de eksisterende?

– Forleden dag lyttede jeg til en podcast, hvor en erhvervsleder pralede af kun at have ansat medarbejdere fra de bedste skoler i Norge. Men hvis man kun ansætter fra "de bedste skoler", hvor er mangfoldigheden så?, spørger hun retorisk.

 

HVORDAN KAN DU STYRKE MANGFOLDIGHEDEN?

For at styrke mangfoldigheden skal du starte med det helt grundlæggende, nemlig at blive bevidst om mangfoldigheden i din virksomhed. Hvem er det egentlig, der arbejder for dig? Hvilke komplementære styrker har de? Hvilke kompetencer mangler du?

– Vi skal jo bare blive bedre til at tale med folk, siger Ariane. Vi skal turde blive mere private, bede om tilbagemeldinger og være åbne. Samtidig må vi erkende, at vi ikke altid er verdensmestre og bør få hjælp udefra til at påbegynde arbejdet. Med Seemas ekspertise inden for mangfoldighedsledelse har vi fået vigtige input i mangfoldighedsprocesser. 

– Mangfoldighed fungerer ikke som et "pålagt" virkemiddel til at forbedre en virksomheds omdømme, forklarer Loveleen. Hvis de ansatte ikke forstår, hvorfor de skal beskæftige sig med mangfoldighed, vil du møde modstand, og lønsomheden og innovationskraften vil dale tilsvarende. Derfor skal fordelene synliggøres, og holdningerne skal styrkes.

For mange starter dette arbejde allerede i rekrutteringsprocessen. Hvordan kan vi tiltrække forskellige mennesketyper, og hvordan kan vi inkludere flere? Hvordan skal stillingsannoncen se ud, og hvilke ord og udtryk skal man bruge?

– Det handler meget om at stille de rigtige spørgsmål, forklarer Heidi. Mangfoldighed handler om at acceptere og "udnytte" forskelligheder, så åbenhed omkring mangfoldighed skal nødvendigvis afspejles i annoncen. Det er selvfølgelig også vigtigt med gode mekanismer til at sikre, at man er bevidst om mangfoldighed.

Hvis man skal opfange og dyrke forskelligheder, skal man give tid og plads til forandring. Vær bevidst om teamsammensætninger, og gør det muligt at spille hinanden gode. Bed om indspark fra dine ansatte, og tilskynd dem til at komme med input og diskutere.

 

 

Hvorfor er mangfoldighed vigtig i en virksomhed?

At lære af hinanden og være åbne over for nye impulser og meninger skaber øget dynamik, konkurrence og handlekraft. Ved at skabe lige muligheder ...

BUSINESS MED HOVEDET OG HJERTET

Det er en god forretning at tænke tredobbelt bundlinje - mennesker, planet og profit. Vores værdier skaber stolthed og mening omkring det ...

Ledige stillinger i Amesto

Er det dig? Tjek ledige stillinger i Amesto.

---------------------BODY END ----------------------------