Søge hjemmeside:

Klimaregnskap

Klimaregnskab hjælper dig som leder med at træffe mere bæredygtige valg.

People, planet og profit

Derfor har alle virksomheder brug for en klimakonto.

Helt ærligt. Hvad skal der til for at alle virksomheder har mulighed for at træffe mere bæredygtige valg? Vi mener, at nøglen ligger i den indsigt, du får i en klimakonto, siger Siri Nilssen i Amesto.

Siri Tjuvholmen_466
Siri Nilssen, CEO Amesto AccountHouse

 

I dag rapporterer kun store virksomheder og aktører i den offentlige sektor om, hvordan operationer påvirker samfundet. For nogle føles dette som en pligt, men flere og flere opdager, at denne indsigt faktisk giver en konkurrencemæssig fordel. Det er sandsynligvis også kun et spørgsmål om tid, før en sådan rapportering vil være et krav for SMV-markedet, siger koncernchef for Accounting & Payroll hos Amesto, Siri Nilssen.

Nilssen påpeger, at virksomheder med nøgletal, der peger i den grønne retning, har lettere adgang til finansiering, nye kunder, er attraktive i kampen om de bedste mennesker og opfylder krav og regler, der bliver strengere. For at komme dertil skal klimaregnskab bruges som en guide til fakta og som en indikator for, hvor ting kan forbedres.

Dette er gode nyheder i et nordisk erhvervsliv, hvor ledere har ændret deres holdning til, hvordan virksomheden skal gå på markedet. Virksomheders sociale ansvar er lige så vigtigt for mange som rentabiliteten ved operationer - og flere og flere mennesker er bekymrede over den tredobbelte bundlinje.

MANGE BÆKKE SMÅ

Indsigten fra klimaregnskabet giver virksomhederne svar på, hvor og hvordan man skal handle. Ved at give lederne kort og kompasser kan de sætte mål for, hvad der er realistisk at nå.

- Ambitiøse klimamål skal opdeles på virksomheds-, afdelings- og personligt plan. Ledere og medarbejdere kan se indad og finde forbedringer i deres egen drift og ikke mindst indflydelse i deres egen værdikæde. De kan tvinge leverandører til at ændre praksis og udvikle nye tjenester og produkter, der hjælper deres egne kunder med at nå deres klimamål. Hver medarbejder skal forstå, hvordan han eller hun kan bidrage, mener Nilssen.

Nilssen leder en stor nordisk enhed med specialiserede fagfolk, der leverer både strategiske og operationelle tjenester inden for økonomi, løn / HR og teknologi. Virksomheden har sat sig som mål at være på forkant med klimaregnskabstjenester i regionen. Ønsket er at give kunder og deres medarbejdere betingelser for at træffe bedre og mere bæredygtige valg.

- Vi leverer innovative løsninger, udvikler og rådgiver vores kunder om klimaplaner. Vores specialenhed vil udvikle tekniske og løsninger og tjenester, der hjælper arbejdsgivere og medarbejdere med at reducere deres negative indvirkning på miljøet.

Nilssen mener, at der er et stort behov for en aktør, der investerer bredt. Ifølge NHO er 99 procent af alle virksomheder i Norge små og mellemstore. Sektoren beskæftiger 47 procent af alle ansatte i den private sektor og tegner sig for næsten halvdelen af den indenlandske værdiskabelse - tæt på 700 milliarder NOK.

- Mange bække små gør en stor å. Vi ved, at mange vil tage gode valg, men de ved ikke nøjagtigt, hvor de skal starte. Vi vil hjælpe de mange store virksomheder med viden og indsigt til at træffe bedre klimavalg, siger hun.

NYE EU-KRAV KOMMER

Både i Norge og EU produceres store gulerødder i form af støtteordninger for dem, der ønsker at gennemføre omstrukturering og konkurrencemæssige fordele ved udbud, og snart brændende piske i form af flere regler og markedsbarrierer for dem, der ikke prioriterer grøn omstrukturering i erhvervslivet. Cirkulære og bæredygtige forretningsmodeller er normen. Samfundet skal bruge færre ressourcer, og de ressourcer, der er i omløb, skal bruges bedre.

Nye krav som EU's taksonomi giver virksomheder med gode klimakonti lettere adgang til kapital. Dem, der ikke griber ind, finder ud af, at investorer, myndigheder og finansielle institutioner bliver mere krævende.

En klimakonto er vigtig i konkurrencen om gunstige støtteordninger, der fremmer ønsket om forandring. Grøn platform er et af mange eksempler på dette.

DEN INDSIGT, DER SKABER KONKURRENCEMÆSSIGE FORDELE

I mange brancher vejes bæredygtighed nu over prisen i udbud, som når 13 kommuner på Haugalandet og Sunnhordland annoncerede en IT-kontrakt på 600 millioner NOK. Ved hjælp af købekraft fik de den globale teknologikæmpe Lenovo til at ændre praksis og transportmaskiner smartere og mere rationelt.

Mange åbnede også deres øjne, da førende politikere i vores største byer offentliggjorde en fælles artikel i Aftenposten. Kravet var ændringer i plan- og bygningsloven, og budskabet var, at kommunerne ville favorisere de entreprenører, der kunne levere fossil- og emissionsfri på byggepladser og i byggebranchen.

- En troværdig klimakonto er således afgørende for at vinde opgaver, mener Nilssen.

BEDRE VALG FOR SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER

Accounting Norway har i samarbejde med vores nordiske naboer og Nordic Accountant Federation (NAF) modtaget støtte fra Nordic Innovation til at udarbejde en fælles nordisk standard rettet mod SMV'er til bæredygtighedsrapportering.

Amesto er inviteret til at deltage i et pilotprojekt og vil være en af de første til at teste Accounting Norges nye nordiske standarder for at føre klimaregnskab.

- Vi ændrer forventningerne til de tjenester, et regnskabsfirma leverer. Fremadrettet hjælper vi os og vores kunder med at reducere klimaemissionerne. Det handler om innovation og nødvendig tilpasning. For vores kunder og for os selv. Hvem er bedre egnet end bogholderen til at sikre, at kredit og debitering går op i klimaregnskabet, spørger Nilssen retorisk.

Da de fleste små og mellemstore virksomheder arbejder med et regnskabsfirma, er det ikke unaturligt for regnskabsføreren at sidde i førersædet på fakta.

- Vi har en nøglerolle som erhvervslivets nærmeste rådgiver, når kunder tilpasser sig de forretningsmodeller, der er mere cirkulære og mindre ressourceintensive. Mange af svarene findes allerede i det finansielle system. Det vil derfor være naturligt for regnskabsføreren at strukturere, dokumentere og rapportere i klimaregnskabet.

Hun mener, at klimaregnskabet er lige så centralt i morgen som regnskabsrapporten er i dag og har som sit personlige mål, at bæredygtighed indarbejdes i kundernes forretningsmodeller.
- Vejen derhen handler om vilje, innovation og kompetence. Sammen med kunderne skaber vi nye bedste praksis, ændrer forventningerne og hæver standarderne, konkluderer Nilssen.

PEOPLE, PLANET, PROFIT ER EN GOD EJERSTRATEGI

Lønsomhed og bæredygtighed bør ikke ses som to forskellige størrelser, men som to sider af samme sag, siger Arild Spandow, CEO for Amesto. De har valgt at ændre et tidligere ensidigt fokus på overskud til øget fokus på samfund og mennesker gennem det, der kaldes den tredobbelte bundlinje.
Trippel bunnlinje 5_466x466

HELT ÆRLIGT. TAGER DU GODE VALG?

Vi ønsker at inspirere dig til at komme i gang med at stille spørgsmål. Det handler ikke kun om bundlinje, men også om mennesker og om vores planet. Vi mener, at store ting kan ske, hvis bare du stopper op et øjeblik og reflekterer over spørgsmålet: Tager jeg gode valg?
---------------------BODY END ----------------------------