Søge hjemmeside:

8. jul.

Spørgsmål ændrer verden

Hos Amesto ønsker vi at drive virksomhed med både hovede og hjerte. Det betyder, at vi bekymrer os om hele mennesket, ikke kun den del, der er "arbejdstager". Ganske enkelt fordi vi ikke mener, det er muligt at fungere som menneske i to helt adskilte verdener. Det betyder, at det du oplever, og hvordan du har det i fritiden, påvirker dig på arbejdspladsen.

 

Corona sendte stort set alle medarbejdere på arbejde hjemme i midten af marts. Vi har arbejdet flittigt på alle niveauer i organisationen for at være tæt på medarbejderne og stillet hyppige spørgsmål gennem digitale temperaturmålinger og gode 1:1 samtaler. For det er nu, vi finder ud af, om vi har noget virkeligt, eller om vores ambition om "nære ledere" kun er smukke ord. Alt i alt har vi klaret os overraskende godt. Tilbagemeldingerne er, at næsten 80 % af medarbejderne siger, at det fungerer godt, og at de har det godt. Samtidig betyder det, at 20 % ikke har det så godt. Det er udfordrende pludselig at miste hele sit fysiske, sociale arbejdsnetværk. Mange har passet børn, mens de har håndteret et krævende job, nogle har følt ensomhed, mens andre igen er kommet rigeligt tæt på partnere, der også har arbejdet hjemme i samme periode.

I Amesto har vi en filosofi om at drive virksomhed med både hoved og hjerte. Vi skal bekymre os om hele mennesket, ikke kun den del, der er "arbejdstager". Som den danske filosof Morten Albæk så udmærket beskriver, giver det ingen mening kun at behandle en arbejdstager som en medarbejder. Enhver arbejdstager er et menneske, der med sig bærer alle sine roller, uanset hvor han eller hun er. Vi kan ikke opdele os. Det er fysisk umuligt. På den positive side betyder det også, at alt, hvad vi lærer derhjemme, er med til at udvikle os i vores arbejde.

Det spørgsmål, vi stillede os selv, var, hvordan vi kunne være med til at gøre hverdagen lidt bedre for vores medarbejdere. Gennem FuelBox fandt vi en anderledes måde at bidrage på.

FuelBox handler om netop dette med at være et helt menneske. At dyrke nysgerrighed er det vigtigste, vi kan gøre for at tage os af vores nære relationer. Det handler om at få adgang til spørgsmål, der åbner op for de gode samtaler, relationer og virkeligt tage sig tid til at lytte til svarene. Der er en række forskellige FuelBoxes, og den digitale version tilbyder samtalepakker til alle relationer og situationer. For os var det vigtigste lige nu at levere noget, der kan bruges på hjemmebane, og i appen er der indhold, som er relevant for alle uanset familiens situation. Siden den første uge af maj har næsten halvdelen af vores medarbejdere taget FuelBox-appen i brug.

"FORTÆL MIG MERE" OPBYGGER TILLID OG SKABER TÆTTERE RELATIONER

De fleste mennesker har nok haft den gode fornemmelse, at når du har haft en samtale, hvor du føler, at du virkelig er blevet set, lyttet til og anerkendt. Det skaber en følelse af tilhørsforhold, påskønnelse og forholdet styrkes. Privat og på arbejdet.

Der er forsket meget i, hvad der gør os lykkelige, og ikke overraskende viser det sig, at gode relationer er afgørende. Deling med hinanden, vores tanker, drømme, historier og erfaringer, slår alt andet hvad angår opbygning af tillid mellem mennesker. Der er intet, der aktiverer relationscentret i hjernen (Temporo Pariental Junction) mere, end når vi deler noget personligt med hinanden.

 

"When you talk, you are only repeating what you already know. But if you listen you may learn something new. Dalai Lama"

 

Mange kender Project Aristoteles, hvor Google blandt andet konkluderede, at psykologisk tryghed er langt det mest fremtrædende kendetegn for højtydende teams. Over en periode på to år analyserede en gruppe forskere i virksomheden mere end 180 teams og interviewede hundredvis af medarbejdere. De havde naturligvis en hypotese fra starten, at de ville finde den perfekte blanding af individuelle egenskaber og færdigheder, der var nødvendige for et højtydende team. De tog helt fejl. Den allervigtigste faktor for effektive teams var psykologisk tryghed.

De fem karakteristiske træk, der påvirkede resultaterne, handler primært om teamdynamik. Hvem der er på holdet betyder mindre end, hvordan holdet arbejder sammen og forholder sig til hinanden.

De bedste resultater blev set i teams, hvor folk følte sig trygge nok til at tage risici og vise sig sårbare over for hinanden, teams præget af tillid. Spørgsmål åbner for at opbygge tillid og etablere tættere relationer mellem mennesker.

I adfærdsforskning lærer vi værdien af opfølgende spørgsmål. Du kan måske genkende, at du føler trang til at svare på en historie ved at dele dine egne refleksioner, snarere end at lytte og stille opfølgende spørgsmål. I en samtale er der tre ord, du kan bruge, der styrker vores relationer: Fortæl mig mere!

Hvis du først viser nysgerrighed og udforsker den andens svar ved at sige "fortæl mig mere," det er et udtryk, at det, vedkommende siger, har betydning, altså at personen har betydning.

Selvfølgelig er det at være nysgerrig og udforske andres færdigheder og erfaringer kernen i at lære noget nyt og udvikle sig selv. Der er også en guldgrube i erhvervslivet: 

  • Innovation og forbedring kommer, når man begynder at stille spørgsmål.
  • Mangfoldighed tilføjer først værdi, når man slipper af med forudindtagede holdninger og begynde at stille spørgsmål og lytte til at komme til at kende sine kolleger.
  • God ledelse kendetegnes af ledere, der er tydelige i deres ledelsesstil, som stiller spørgsmål, støtter og coacher med empati og omsorg frem for at fortælle eller belære.

 

VORES DNA

Hos Amesto sidder det at stille spørgsmål på rygraden. #askmore er rent faktisk en af vores tre ledestjerner. Vi tror på, at det er de gode spørgsmål, der driver os og samfundet fremad. De åbner nye perspektiver, starter nye samtaler, får os til at hæve blikket, undre os og tænke fremad. Det er ambitionen, at vores medarbejdere skal skabe nye muligheder hver dag ved at stille de gode spørgsmål.

Det bliver interessant at se, hvilke tilbagemeldinger vi får fra de medarbejdere, som er begyndt at anvende FuelBox, når der er gået noget tid. Vi håber, at vores ansatte opdager nye sider ved deres nære relationer, at de opdager værdien af at stille gode spørgsmål og lytte, og at de tager dette med sig tilbage på jobbet til kolleger og kunder.

 

Referencer/inspiration

Heidi Nygjelten Chief People & Culture Officer

---------------------BODY END ----------------------------